Friday, 6 February 2009

CSR de Romania in 2008

Dragos (Dehelean) face bilantul si pica numai bine. Personal chiar cred ca e de facut ordine cat mai serios si cu simtul responsabilitatii in ceea ce se numeste CSR la noi. Mai ales intr-un an care se anunta stramtorat in investitii de imagine cred ca e numai bine ca acele companii cu adevarat community firendly sa iasa in evidenta. Companiile care investesc de ani buni si intr-un mod relevant si, in acelasi timp, coerent, cele care au apucat sa vada rezultate, schimbari in mediul inconjurator, in randul beneficiarilor vizati si, in general, la nivelul societatii.


Criza economica este un filtru bun care va arata destul de clar cine a investit pentru a se inscrie in trend sau pur si simplu pentru beneficii imediate de imagine si cine a contribuit la modificarea in bine a unor lucruri. Vor fi mai putini bani de dat pe comunicare, inclusiv PR. Asa ca cei care au investit in CSR cu cap si relevanta vor descoperi ca le este mult mai usor sa continue ceea ce au inceput, cu motoarele, temporar, mai putin turate. Atata vreme cat contributia la viata comunitatii ramane in aceesi sfera, coerenta cu trecutul, relevanta atat pentru brand si de folos societatii, pe care au abordat-o de la bun inceput. In vremuri de "stramtorare" e mult mai dificil sa investesti in actiuni hei-rup-iste, cu iz pronuntat de manevra de imagine. Asta din mai multe motive: 1. publicul nu mai inghite, e mai sensibil, incepe sa resimta problemele si devine mai exigent; 2. forma fara fond se poate, dar costa. De fapt nu cred ca poate nega cineva faptul ca, de multe ori, bugetul pentru promovarea campaniei de CSR il depasea pe acela alocat rezolvarii problemei adresate; 3. temele "in tendinte" s-au cam epuizat. Acum, pentru a fi in tendinte, trebuie sa faci ceva care sa aiba efect in viata oamenilor ... a acelora speriati de disponibilizari, de ratele de la banca, de cursul Euro-Leu; a acelora care revin de a munca din strainatate; a acelora speriati de cresterea ratei infractionalitatii. Pana nu demult era suficient sa enunti o problema de mediu si sa oferi spectacole mediatice pe aceasta tema, din nefericire fara prea mari urmari durabile in realitatea palbapila. Tot asa, marea provocare a "responsabilitatii sociale" era gasirea unor teme cu totul si cu totul virgine, neatinse de bugetul vreunui competitor. Evident, de dragul singularizarii - lucru perfect corect si acceptabil. Cu o conditie: bataliile alese sa fie importante pentru romani si sa fie purtate cu folos. Pacat ca am pierdut trenul. Era mult loc de diferentiere intr-o tara cu atat de multe probleme si companii prospere.

Asa ca, daca e sa nominalizez companiile cu politici de CSR valoroase a opresc la
  1. BRD pentru ca au avut curajul sa abordeze acum 4 ani o tema foarte dificila si sa deruleze de atunci si pana in prezent un program foarte greu (scoaterea din anonimat a patrimoniului cultural al Romaniei prin inventarierea si semnalizarea unui numar mare de monumente). Asta pe langa nenumarate actiuni de charity si de sprijinire a unor categorii defavorizate.
  2. Vodafone pentru ca au donat echipamente catre SMURD, pentru ca sprijina Salvamar si Salvamont etc.
  3. Western Union pentru ca vor sa finanteze proiecte in beneficiul emigrantilor intr-un an in care situatia acestora va deveni cu siguranta o problema nationala.
  4. Nominalizez in cele din urma si Petrom (pentru mesajul pe care si l-au asumat ca principala platforma de comunicare, Romania va creste prin bun-simt si responsabilitate si pentru ca au sprijinit si alte initiative ale mediului civic) cu toate ca sunt curioasa cum vor gestiona perioada de criza si cat de responsabil isi vor trata angajatii, disponibilizatii, partenerii.
Mai sunt companii interesate de responsabilitate sociala in Romania. 2008 a fost un an bun pentru CSR la noi. Ramane de vazut ce anume s-a schimbat in bine in urma proiectelor de anul trecut si ce efecte vom mai simti in 2009.

1 comment:

Anonymous said...

Buna,
Ma numesc Sorina Molcut si sunt studenta la comunicare in cluj-napoca. In timp ce faceam un pic de cercetare pentru lucrarea de licenta, pe care urmeaza sa o sustin in acest an, am descoperit si bloggul dvs., unde am gasit articole in care ati dezbatut tema CSR-ului. Aceasta este si tema catre care m-am indreptat si eu pentru lucrarea de licenta, de aceea m-am gandit ca, fiind in tema cu ceea ce reprezinta acest domeniu al CSR-ului ati putea sa imi raspundeti la cateva intrebari pe care le-am introdus intr-un chestionar, care sa imi foloseasca la partea practica a lucrarii de licenta. In cazul in care sunteti de acord sa ma ajutati cu complectarea unui chestionar, as avea nevoie de o adresa de contact unde sa trimit chestionarul.
Va multumesc
sorinasmm123@yahoo.com